Koledzy z Koła Rzeczoznawców Oddziału w Wałbrzychu reprezentowali Stowarzyszenie na XII edycji ogólnopolskiej konferencji naukowej „Logistyka w Ratownictwie”, która odbyła się w dniach 2-4 września 2025 roku w ośrodku Politechniki Warszawskiej w Sarbinowie (woj. zachodniopomorskie, nad morzem).
Spotkanie stanowiło platformę do dialogu między branżą a decydentami w sprawach kluczowych dla poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz kształtowania przyszłości rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Patronat honorowy nad konferencją sprawowało Ministerstwo Infrastruktury. Patronem Głównym była firma MAHLE. Dlatego konferencja rozpoczęła się polską premierą MAHLE THERMONATOR TOUR. Mobilnego punktu prezentującego najnowocześniejsze rozwiązania systemów zarządzania termicznego dla akumulatorów, napędów i kabin.
W ramach konferencji „Logistyka w Ratownictwie 2025” odbył się panel poświęcony eliminowaniu z dróg pojazdów niespełniających warunków technicznych oraz kierowaniu ich do napraw serwisowych.
Eksperci zgodnie podkreślali:
-
- Potrzebę wzmocnienia kontroli technicznej,
- Kluczową rolę serwisów i diagnostów w systemie bezpieczeństwa,
- Współodpowiedzialność całego rynku za eliminację pojazdów niesprawnych technicznie.
Nasi Koledzy prezentowali swoje referaty w panelu: „Nowa kultura techniczna jako warunek bezpieczeństwa i rozwoju motoryzacji”. W referatach oraz w dyskusji podsumowującej poruszono m.in. następujące zagadnienia:
-
- W jaki sposób na bieżąco eliminować z ruchu drogowego pojazdy niesprawne technicznie i kierować je do napraw serwisowych? Kto powinien ponosić odpowiedzialność za ich stan?
- Jak ukształtować odpowiedzialność cywilną i finansową w sytuacji udowodnionego użytkowania pojazdu niesprawnego technicznie w okresie pomiędzy wyznaczonymi terminami obowiązkowych badań technicznych? Jaką rolę powinien odgrywać rynek ubezpieczeniowy w zakresie oceny ryzyka, wypłaty odszkodowań?
- Jak wzmocnić współdziałanie między służbami, SKP, serwisami a administracją?
- Jak ministerstwa mogą wspierać budowę nowej kultury technicznej i nadzoru nad stanem technicznym pojazdów w Polsce? Jakie są możliwości legislacyjne i finansowe w tym zakresie?
- W jaki sposób wykorzystać dane oraz opinie stowarzyszeń branżowych, wspierane wynikami prac jednostek naukowych, do przygotowywania danych źródłowych dotyczących realiów rynkowych, okoliczności technicznych oraz niespójności w projektowanym prawie? Jak skutecznie włączyć ich potencjał w proces tworzenia standardów?
Oto tematy referatów wygłoszonych przez naszych Kolegów:
mgr Grzegorz Bryksa:
„Rzeczywiste stawki roboczogodziny w naprawach blacharsko-lakierniczych jako fundament transparentności kosztów, uczciwej konkurencji, ochrony konsumenta i wzrostu gospodarczego”.
mgr inż. Arkadiusz Raczyński:
„Technologie ZF w aspekcie bezpieczeństwa ruchu pojazdu”.
Kolega zaprezentował, przedstawione po raz pierwszy oficjalnie aktualnie projektowane i testowane nowoczesne systemy wyposażenia pojazdów, służące poprawie bezpieczeństwa ruchu oraz wyposażeniu pojazdów autonomicznych. Omówił np. technologię Steer-by-Wire (elektryczny układ kierowniczy pozbawiony mechanicznego połączenia koła kierownicy z przekładnią) oraz Brake-by-wire (w pełni elektryczny układ hamulcowy, pozbawiony mechanicznego i hydraulicznego połączenia pedału hamulca z elementami wykonawczymi).
Prezes Wałbrzyskiego Oddziału SIMP Dariusz Ryl miał przyjemność moderować dyskusję podsumowującą konferencję.
Z perspektywy biegłego z zakresu motoryzacji i ruchu drogowego bardzo interesujące były też inne referaty, np.:
dr inż. Olszowski Sławomir – Uniwersytet Radomski, inż. Dawid Markowski – BETiS:
„Działania ratownicze przy pojazdach elektrycznych, hybrydowych oraz magazynach energii z akumulatorami litowo-jonowymi. Zagrożenia, procedury i dobre praktyki zgodne z normą DGUV 209-093”
podkom. mgr inż. Bartłomiej Pelc – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, Warszawa:
„Rola biegłego w procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego”
Mjr mgr inż. Krzysztof Nowak – ITD.:
„Kontrole techniczne Inspekcji Transportu Drogowego”
mgr inż. Maciej Hadryś – MAHLE:
„Know-how producenta części gwarantem ich wysokiej jakości”
mgr inż. Krzysztof Rudziewicz – UDT:
”Rola UDT przy zapewnieniu bezpieczeństwa nad urządzeniami technicznymi w sektorze transportowym”.
Imponujący skład komitetu naukowego, pełny program oraz inne informacje dostępne są na stronie organizatorów: https://www.logistykawratownictwie.eu/
Oczywiście, nie omieszkaliśmy pospacerować po nadmorskiej promenadzie i pozdrowić Bałtyk od Koleżanek i Kolegów z Oddziału.