Szkolenie odbyło się w siedzibie SIMP O/Wałbrzych, przy al. Wyzwolenia 54/1, w piątek 23 maja 2025 roku. Było ono częścią programu kursu, mającego na celu przygotowanie uczestników do pełnienia funkcji rzeczoznawcy SIMP.

Szkolenie rozpoczęło się o godzinie 9.00 wykładem prowadzonym przez dr. inż. W. Krugiełkę. Tematem były wybrane zagadnienia teorii ruchu oraz budowy pojazdów, w szczególności zjawiska zachodzące na styku opony z nawierzchnią. Omówiono następujące aspekty:

    • Mechanizmy tarcia na powierzchni przylegania gumy i drogi;
    • Przyczepność wzdłużna podczas hamowania;
    • Przyczepność poprzeczna przy skręcaniu;
    • Przyczepność łączna;
    • Przyczepność na mokrych nawierzchniach;
    • Przemieszczanie obciążenia;
    • Wartości współczynnika przyczepności podawane w literaturze.

O godzinie 11.00 uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prelekcji na temat znaczenia procesu widzenia w opiniowaniu wypadków drogowych. Wykład dostarczył kluczowych informacji potrzebnych do analizy tego aspektu w praktyce rzeczoznawcy i biegłego.

Między godziną 13.00 a 14.00 przewidziano przerwę obiadową, która umożliwiła uczestnikom chwilę odpoczynku oraz wymianę doświadczeń i refleksji nad poruszanymi zagadnieniami.

Po obiedzie szkolenie wznowiono wykładem Dariusza Ryla, który rozpoczął o godzinie 14.00. Omówiono czas reakcji kierowcy, zestawiając obowiązujące standardy z rzeczywistością. Prelekcja dostarczyła cennych wskazówek dotyczących uwzględniania psychofizycznych cech uczestników zdarzenia w procesie opiniowania.

O godzinie 15.00 przedstawiono konkretne przykłady opinii, w których kluczową rolę odgrywa prawidłowe przyjęcie czasu reakcji kierowcy. Analiza tych przypadków pozwoliła uczestnikom lepiej zrozumieć praktyczne zastosowanie omawianych zagadnień.

Szkolenie zakończono o godzinie 17.00, podsumowując poruszone tematy i udzielając uczestnikom wskazówek do dalszego pogłębiania wiedzy.