W dniach 15-17 listopada 2024 r. zorganizowano Uroczyste wręczenie tytułów „Rzeczoznawca SIMP” 10 członkom Koła Rzeczoznawców. Połączono ją z wycieczką techniczną, szkoleniem specjalistycznym i spotkaniem integracyjnym.

W piątek 15 listopada zwiedziliśmy zakład ZF CV SYSTEMS Reman Solutions Hillwood Wrocław Wschód II. Adres: Logistyczna 2, 55-020 Krajków (https://maps.app.goo.gl/85ipy5PQjLZ8hArN9) zajmujący się fabryczną regeneracją części do układów pneumatycznych i napędowych pojazdów użytkowych, w tym regeneracją elektrycznych silników napędowych autobusów.

Działalność ZF REMAN wnosi znaczący wkład w gospodarkę o obiegu zamkniętym. Koncern ZF – wiodący światowy producent podzespołów do pojazdów użytkowych, postawił sobie za cel osiągnięcie Net-zero emissions (zerowa emisja netto, to stan, w którym emisje gazów cieplarnianych do atmosfery są zrównoważone przez pochłanianie tych gazów. Oznacza to, że całkowita ilość gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery jest taka sama jak ilość gazów cieplarnianych pochłanianych) do roku 2040.

Europejska oferta produktów regenerowanych fabrycznie przez ten koncern obejmuje:

Międzynarodowa definicja regeneracji fabrycznej według CLEPA, MERA, APRA, ANRAP, FIRM, CRPA 13.09.2016 jest następująca:

Produkt regenerowany fabrycznie

Część regenerowana, która spełnia funkcję co najmniej równoważną części oryginalnej. Odtwarza się produkt z istniejącej części (RDZEŃ) przy użyciu standardowych procesów przemysłowych zgodnie z określonymi specyfikacjami technicznymi. Część regenerowana objęta jest taką samą gwarancją jak część nowa, przy czym wyraźnie określa się ją jako część regenerowaną i podaje nazwę producenta.

Proces regeneracji fabrycznej

Regeneracja to ustandaryzowany proces przemysłowy*, podczas którego rdzenie przywracane są do takiego samego lub lepszego stanu i wydajności. Proces jest zgodny z określonymi specyfikacjami technicznymi, w tym standardami inżynieryjnymi, jakościowymi i testowymi. W wyniku tego procesu powstają produkty w pełni objęte gwarancją.

*Proces przemysłowy to ustalony proces, w pełni udokumentowany i zdolny do spełnienia wymagań ustalonych przez producenta.

Rdzeń

Rdzeń to wcześniej sprzedany, zużyty lub niesprawny produkt lub część, przeznaczona do procesu regeneracji fabrycznej. Podczas logistyki zwrotnej rdzeń jest chroniony, obsługiwany i identyfikowany w celu regeneracji, aby uniknąć uszkodzeń i zachować jego wartość. Rdzeń nie jest odpadem ani złomem i nie jest przeznaczony do ponownego użycia przed procesem regeneracji fabrycznej.

Mieliśmy możliwość osobiście przekonać się jak profesjonalnie przebiega proces regeneracji. Niestety ze względu na zasady firmy nie możemy opublikować zdjęć.

Następnie zwiedziliśmy Muzeum Motoryzacji mieszczące się w Zamku Topacz w Ślęży.

To ciekawa ekspozycja ładnie odrestaurowanych starych samochodów i motocykli. Doprowadzono je do 1 klasy stanu technicznego (wizualnie odpowiadają nowym pojazdom). Oczom rzeczoznawców nie uszło jednak uwagi, że wykonano to bez uwzględnienia historycznego stanu zachowania. Niestety w większości wypadków wykonano to niezgodnie z zasadami panującymi w epoce, w której pojazdy były produkowane i użytkowane. Tym samym w wypadku wielu eksponatów bezpowrotnie pozbawiono je wartości historycznej. Z tego względu celowo nie używam określenia „pojazdy zabytkowe”. Niemniej widok niektórych eksponatów cieszy oczy. Oto przykłady.

Miłym zaskoczeniem była możliwość zwiedzenia mieszkania Kiepskich.

Po tym wojażach przejechaliśmy do zaprzyjaźnionego Gościńca „Korona” w Rzeczce, gdzie wreszcie mieliśmy wolny wieczór na swobodne rozmowy kuluarowe. Nie wiem czemu, kolegom nigdy nie wyczerpują się tematy zawodowe…

W sobotę 16 listopada skorzystaliśmy ze specjalistycznego szkolenia nt.

„Układy pneumatyczne w pojazdach ciężarowych i autobusach
– konstrukcja, zasada działania i typowe usterki”

Szkolenie przeprowadził szkoleniowiec z firmy ZF. Otrzymaliśmy dzięki temu profesjonalną wiedzę z pierwszej ręki. Zagadnienia omówiono z uwzględnieniem potrzeb rzeczoznawców i biegłych sądowych opiniujących przyczyny uszkodzeń w tych podzespołach oraz zajmujących się rekonstrukcją wypadków z udziałem pojazdów użytkowych.

Wieczorem odbyła się główna oficjalna uroczystość, w której przewodniczył Prezes Oddziału.

Po przedstawieniu aktualnego stanu przygotowań do uruchomienia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie mechatroniki pojazdów elektrycznych, w którym jesteśmy głównym partnerem branżowym, oficjalnie przywitano 4 nowych członków Koła Rzeczoznawców i wręczono im legitymacje.

Kolejnym punktem programu było przywitanie w gronie rzeczoznawców tych kolegów, którzy otrzymali tytuły Rzeczoznawców SIMP w bieżącym roku i byli obecni na uroczystości. Niestety z przyczyn losowych nie wszyscy mogli przyjechać.

Poświadczenia otrzymania tytułów wręczał wiceprezes oddziału Kol. Jacek Fijałkowski.

Otrzymali je koledzy: Grzegorz Sawtyruk i Piotr Ziółkowski.

Główną częścią uroczystości było wręczenie Certyfikatów Rzeczoznawcy SIMP dziesięciu kolegom, którzy byli obecni na uroczystości.

inż. Adam Czebotar, otrzymał tytuły w specjalnościach: 504 — Silniki spalinowe (K1S nr 4), 705 —Pojazdy samochodowej ciągniki (KIS nr 6);

mgr Waldemar Dworak, w specjalności 117 — Techniki informatyczne (KIS nr 1,4,8,10,11,12);

inż. Łukasz Kasak, specjalności 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6);

inż. Daniel Pietras, w specjalności 120 — Marketing i zarządzanie w przemyśle (KIS nr 2,4,6,9,10);

inż. Ryszard Płachta, w specjalności 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6);

mgr Maciej Rąk, w specjalności 120 — Marketing i zarządzanie w przemyśle (KIS nr 2,4,6,9,10);

mgr inż. Andrzej Sieczka, w specjalnościach: 120 — Marketingi zarządzanie w przemyśle (KIS nr 2,4,6,9,10), 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6);

inż. Zbigniew Sławek, w specjalności 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6);

inż. Michał Woliński, w specjalności 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6);

techn. Norbert Wójcik, w specjalności 705 — Pojazdy samochodowe i ciągniki (KIS nr 6).

Na koniec Kol. Marek Oleksiewicz – Główny Technolog/Chief Engineer w firmie Wagony Świdnica sp. z o.o. przedstawił krótką prezentację tej firmy.

Kolejnym punktem programu była uroczysta kolacja przy akompaniamencie skrzypiec i część rozrywkowa do której – już tradycyjnie – zachęcał zespół Have Fun.

Oczywiście w uroczystości uczestniczyli też najmłodsi kandydaci na członków SIMP, trzecie pokolenie prezesa.

Choć koledzy nigdy nie mogą się „nagadać”, niektóry znaleźli czas na taniec z małżonkami.

Jacek z Basią też nie zwiedli.

Rozjechaliśmy się w niedzielę po śniadaniu, zabierając ze sobą kolejne miłe wspomnienia i trawiąc wiedzę wyniesioną ze szkolenia i smaczne potrawy, które serwowała Pani Iza.

Opracował: Dariusz Ryl